Copy Writing
Pada hari ini, pengaplikasian
kaedah copywriting adalah sangat
penting khasnya dalam bidang pemasaran produk-produk jualan yang menggunakan sistem
on-line atau internet. Kaedah copy writing telah menjadi pilihan ramai
penjual produk yang mempercayai keberhasilan pemasaran menggunakan sistem I.T dalam
mempromosikan produk jualan.
Kaedah ini dilihat sangat
bagus dan praktikal kerana ia akan membangkitkan keterujaan pembaca untuk terus
membaca seterusnya membangkitkan rasa ingin memiliki produk yang dijual.
Kini, pelbagai produk
yang dijual di pasaran telah mengadaptasi kaedah ini yang terdiri dari pelbagai
kriteria dan kategori. Ianya termasuklah barangan elektronik, kelengkapan
rumah, produk kecantikan, kesihatan, pakaian, aksesori automobil dan banyak
lagi.
Apa yang amat
dititikberatkan dalam penulisan ini ialah dari sudut gaya, teknik mahupun cara
penulisan dalam penyampaian iklan produk berkenaan. Seseorang penjual yang
menggunakan kaedah copy writing
hendaklah berani menulis dari hati.
Hal ini adalah kerana sentuhan
kreatif dan kritis dari hati penjual ditambah pula dengan respon testimoni yang
berpuas hati akan produk tersebut akan dapat menarik lebih ramai pembaca untuk terus
membeli dan mendapatkan produk yang dianggap ‘hot’ tersebut. Lebih menarik
lagi, sekiranya kaedah copy writing ini berkesan, ia akan membawa kepada
perasaan tidak sabar dan teruja seseorang pembeli untuk memiliki produk tersebut.
Kebiasaannya, seseorang
penjual produk akan menjadi lebih mudah berjaya sekiranya dapat menguasai teknik ini.
Comments
Post a Comment